Ako správne zvoliť šablónu na web?

Keďže sa tu často vynárajú otázky k šablónam, napísala som článoček, podľa akých kritérií sa rozhodujem ja – bez ohľadu na to, či ide o free verziu (zdarma) alebo platenú šablónu.Vždy sa treba pozerať na šablónu z viacerých hľadísk:

  • rýchlosť načítania demo verzie (väčšinou demo nájdete pod buttonom View demo alebo Preview) – toto je veľmi dôležitý bod, lebo ak sa už demo naťahuje niekoľko sekúnd, ťažko možno očakávať, že sa to po zmenách upraví, a ak, tak skôr k horšiemu…,
  • rozloženie layoutu – treba zvážiť, či vám gro zobrazovania vyhovuje, či sa vám páči zobrazenie homepage a ako ďalšie pozerám blog a eshop (v prípade, že chcete aj eshop),
  • ponúkané funkcie – je fajn, aby téma mala nejaké preddefinované templaty, napríklad tu vidno na homepage https://zakrademos.com/main/ rýchly kontak v headeri (záhlaví), slider, viacstĺpcové rýchlozoznamy, cenovú tabuľku, zobrazenie tímu, counter (odpočítavanie), obrázkové referencie, “call to action” sekcia – tá oranžová s tlačidlom Free download a viacstĺpcový footer (zápätie stránky), na týchto šablónach napríklad viď menu Elements – https://theme.visualmodo.com/financial/
  • v ideálnom prípade je dobré aj pozrieť support fórum danej témy – pre predstavu, koľko bugov (chýb) šablóna má a ako rýchlo odpovedá tvorca šablóny na ne. Takmer každá šablóna nejaké bugy má, tak to proste v programátorskom svete je, ide ale o to, či sú menšie, alebo tak závažné, že to bráni pohodlnému užívaniu šablóny (osobne napríklad takto neodporúčam avadu – hoci je to dosť obľúbená téma, má aj dosť chýb, pri ktorých bežný užívateľ môže “osivieť” – spomeniem len také, že niečo uložíte v menu Prispôsobiť a keď potom urobíte zmenu v Avada settings, tak sa tie zmeny prepíšu a je tam to pôvodné … a takto môžte resavovať/ukladať dookola, aby sa to stále neprepisovalo a nerozhodilo web). Uvedomujem si ale, že toto už nie je jednoduché posúdiť pre bežného užívateľa.

Osobne z platených tém mám dobré skúsenosti s týmito šablónami:

Bohužial sú aj témy, ktoré som kúpila buď ja alebo klient a proste sa mi neosvedčili – či už spomínaná Avada, alebo napríklad aj tieto https://kopatheme.com/ Ale nebránim v ich kúpe. Čo je ale asi najťažšie, je to, že to, či je téma dobrá alebo nie, človek zistí až reálnym používaním. Výhodou je, ak majú niekde možnosť vyskúšania online dema, aj keď tiež treba vedieť, čo testovať – ideálne čo najviac možností úprav. Osobne odporúčam skúsiť meniť layouty a settings/nastavenia šablóny a potom menu Prispôsobiť. Tam sa najviac ukáže, či zmeny ostanú zachované. Napríklad zmeny fontov, farieb, rozloženia stĺpcov na stránke a podobne. Pekný zoznam free tém je aj na tomto linku https://athemes.com/collections/free-wordpress-themes/ – osobnú skúsenosť mám so Zakra, Zerif (premenovaná na Zelle), Sydney, Airi, Moesia, Storefront, MH Magazine Lite. Verím, že si z daného výberu nájdete tú svoju.

Child šablóny – prečo je dobré ich mať od začiatku

Je veľmi vhodné mať k naištalovanej téme aj child šablónu, je to odvodená šablóna, do ktorej sa môže ľubovoľne zasahovať s vlastnými úpravami tak, aby ste pri aktualizácii nadradenej šablóny neprišli o úpravy. Väčšina týchto úprav je potrebná, ak chcete úpravy, ktoré vám téma neumožňuje robiť priamo v administrácii. Sú to už potom skôr zásahy od programátora, ale ak by ste to chceli doplniť neskôr, budete musieť niektoré widgety a nastavenia robiť odznova (nie všetky nastavenia sa totiž v child téme načítajú). Tak preto je lepšie to mať hneď od začiatku, keď už ste rozhodnuté pre konkrétnu šablónu.Silne odporúčam vždy dávať po inštalácii zvolenej šablóny aj child šablónu. Dobré témy ju ponúkajú rovno na stiahnutie, pri iných ju treba vytvoriť. K tomuto ale bude asi lepšie spísať samostatný článok, lebo je to na dlhšie.Zatiaľ pridávam do súborov child šablónu pre tému zakra https://demo.themegrill.com/zakra-demos/.Child šablóna sa potom zobrazí v menu Vzhľad – Témy a treba ju aktivovať. Následne už môžte robiť úpravy nastavení webu podľa potreby.

Import demo content – import demo ukážkového obsahu

Keď máte zvolenú tému, je k nej treba naimportovať demo obsah – to je to, aby stránka vyzerala tak, ako na ukážke, s homepage aj ukážkovými článkami – tie je potom možné premazať, keď uz napíšete vlastný obsah. Dovtedy ale odporúčam nechať, aby ste videli pri prispôsobovaní šablóny, ako sa zmeny prejavujú. Väčšinou šablóna obsahuje možnosť importovania demo obsahu jedným klikom, najčastejšie v nastaveniach témy alebo v menu Vzhľad a tam pribudne submenu s importom.Každá dobrá šablóna obsahuje aj odkaz na dokumentáciu, kde je spísané, ako sa demo importuje – tak stačí pohľadať.

Otázky k článku

Ak máte nejaké otázky, kľudne sa pýtajte, ak píšem niekde moc odborne, tiež sa pýtajte, niekedy si neuvedomujem, čo je pre koho už moc odborné

🙂 A tiež, ak potrebujete poradiť priamo so svojou stránkou, píšte, v prípade, že toho bude viac, dohodneme sa individuálne.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *